Странице

Уз музику кроз интегрисани свет знања

Радећи у четвороразредном комбинованом одељењу често сам се у коштац морала хватати са мањком наставног времена. Проблем сам решавала на разноразне начине. Приоритет дајем хоризонтално-вертикалном планирању наставних садржаја, али понекада ни то не оставља довољно времена за остваривање свих мојих мојих "сулудих" и луцкастих учитељских замисли. И тако ме је моја отвореност ка променама и жеља за експериментисањем навела на помисао да на јединствен начин повежем наставу следећих наставних предмета: Математике, Музичке културе и наставу наставног предмета Српски језик. Циљ ми је био да кроз садржаје ових наставних предмета остварим предметну међузависност, да мало променим начин рада како бих ученике заинтересовала за рад, али и да укажем на значај музике  и математике у свакодневном животу.  На часу математике требало је реализовати следеће наставне јединице:
  • Текстуални задаци са сабирањем (утврђивање)-први разред;
  • Веза множења и дељења (обрада)-други разред;
  • Писмено дељење 381:3 (утврђивање )-трећи разред;
  • Множење вишецифреног броја двоцифреним и вишецифреним бројем (утврђивање)-четврти разред. 
Час је започет констатацијом да је тема дана назив једне уметности (МУЗИКА). У наставку је фронталним обликом рада дискутовано о ком скривеном појму је реч. Кораци у откривању гласили су редом: КОМПОЗИТОР, РУСКИ КОМПОЗИТОР, "МАРШ ДРВЕНИХ ВОЈНИКА", "КИНЕСКИ ПЛЕС", "ЛАБУДОВО ЈЕЗЕРО".

Реч је о композитору чије име гласи ПЕТАР ИЉИЧ ЧАЈКОВСКИ. Ученици првог разреда добили су здатак да утврде помоћу које операције може да се израчуна укупан број слова неопходан за записивање овог имена, а остали разреди су користећи сазнања са часа наставног предмета  Музичкаакултуре и на основу раније гледаног цртаног филма усмено састављали задатке о принцу Сингфриду, Одети и Одилији који су захтевали примену одузимања, множења и дељења те је ово била основа и за обнављање садржаја о међузависности операциј, као и о њиховим компонентама.  Ученици трећег и четрвтог разреда објашњавали су ученицима другог разреда о вези множења и дељења, а и примере сабирања "претварали смо "у множење (нпр. ако бројеве 5 и 9 сабирамо добијамо резултат 14, а ако их множимо добијамо резултат 45).  Ученицима је након тога остављен простор за  самостални рад на задацима следећег садржаја:

1. Костимограф је набавио 8 црних и 9 белих хаљина. Колико је укупно хаљина костимограф набавио?

2.Сценограф је набавио 8 црвених, 10 жутих и 2 плава балона. Колико је укупно балона сценограф набавио?

3. Костимограф је купио 18 хаљина и одлучио да свака од 3 балеринe добије исти број хаљина. По колико ће хаљина добити свака балерина?

4.Сценограф је обезбедио  80 балона и распоредио их је у 8 гомилица тако да их је на свакој гомили исти број. По колико је балона на свакој гомилици?

5.У хору је био 21 певач. Певаче је требало распоредити у терцете. Колико терцета може да се направи?

 6. Костимограф је купио 324 хаљине и одлучио да свака од 3 балерине добије исти број хаљина. По колико ће хаљина добити свака балерина? Колико је плаћено за хаљине, ако једна кошта 826 динара ?

7. Сценограф је обезбедио  896 балона и распоредио их је у 8 гомилица тако да их је на свакој гомили исти број. По колико је балона на свакој гомилици? Колико је плаћено за балоне ако један кошта 38 динара?
8. У хору је било 315  певача. Певаче је требало распоредити у терцете. Колико терцета може да се направи?
 Задаци су решавани на тај начин што су ученици сами одређивали који задатак је за који разред.  Током дискусије разговарали смо о "неуобичајеним" речима које се у задатку појављују: костимограф, сценограф, терцет и посебан је акценат стављен на задатке за други разред јер се код њих радило о обради. 

На крају су ученици играли уз  "Валцер", Сцену" и "Игру лабудова".

На почетку часа Српског језика постављен је нов скривени појам и речено је да има везе са музиком и књижевношћу. Кораци су: ПЕСНИК, СТАРОГРАДСКЕ ПЕСМЕ,  "ТИХО НОЋИ", "НЕБО ЈЕ ТАКО ВЕДРО", "АЛ' ЈЕ ЛЕП ОВАЈ СВЕТ". Реч је о песнику ЈОВАНУ ЈОВАНОВИЋУ ЗМАЈУ. Разговарало се о томе какве везе имају наведени кораци са чика Јовом Змајем. Овде су поменути и термини КВАРТЕТ и  КВИНТЕТ.  Ученици првог разреда су добили задатак да напишу једну реченицу о овом песнику, а ученици другог разреда да његово име и назив његовог родног места напишу штампаном латиницом.  Имали су задатак да открију и слово које у његовом имену није постојало пре Вука.  Ученици трећег разреда добијају задатак да осмисле пример првог и другог модела управног говора (али да се садржај односи на Ј. Ј. Змаја). Ученици четрвтог разреда добили су задатак да напишу неколико правописних правила којих се чика Змај морао придржавати када је писао песме.
Након повратне информације приступило се писању реченица на чијем крају стоји узвичник (први разред), писању латиничних слова Ss, Šš, Zz, Žž (други разред). Ученици трећег разреда савладавали су трећи модел управног говора, а четврти је био у улози "лекара" (као чика Јова) и "бринуо је за здравље написаних састава" (израђивали су паукову мрежу и вредновали у пару своје радове). 
Са осталим ученицима осмишљене су следеће реченице:
 Што је лепа песма Јована Јовановића Змаја!
Прочитај нам песму Јована Јовановића Змаја!
Јао, баш ми је жао што Јова више није жив!
 Са учеником првог разреда дискутовало се зашто на  крају ових реченица стоји узвичник, а ученици другог разреда су их преписивали латиницом пошто су написали по један ред наведених штампаних слова. Ученици трећег разреда су уз сваку наведену реченицу осмишљавали и пишчеве речи, те исте писали користећи трећи модел управног говора.
 Уследио је рад на задацима из њихових уџбеника (први, други и трећи разред), а са четвртим разредом сумирали су се утисци о писаним саставима. 
У завршном делу  слушали смо староградске песме "Небо је тако ведро" и "Тихо ноћи". 
На крају овако реализованих часова сви су ученици били одушевљени. Закључак дана гласио је МУЗИКА НАС ИНСПИРИШЕ!
О значају музике за развој детета прочитајте и овде!

Нема коментара:

Постави коментар